Hvem skulle tru det tok så mange år før podcasts slo skikkelig an? Men nå er tiden inne hvor virkelig ALLE ikke bare skal ha en 10-20 faste podcaster å lytte på, men de skal også produsere sin egen.

Det som før ble løst med en blogg, fb-post, instabilde eller yt-klipp skal nå heller legges ut som en muntlig dialog mellom to eller flere i kvarter-halvtimeslange episoder som en del av en serie.

I en tid der det forventes å klare konsumere flere ting på en gang, er nå noe så «enkelt» som radio og podcast blitt en flashback av en løsning for å også dytte litt content til deg når du ikke har muligheten til å se.

Om det er fordi du kjører bil, lager mat eller sitter på konferanse, er podcast her for å gi deg det lille ekstra i hverdagen.


Men, hvordan lager du egentlig din egen podcast?

Enten du vil lage din personlige podcast eller blitt bedt av CTO-en i multimilliardkonsernet om å få spilt inn noen episoder så er det noen spørsmål du må stille deg selv før du kan ta valget om hva slags utstyr du bør gå for.

  • Hvor mange deltakere skal du ha?
  • Skal dere ha et mobilt studio?
  • Skal det være mulig å recorde i felt? (Uten strøm)
  • Hvor mye kompetanse har du for lyd-etterarbeid?
  • Hvor skal det publiseres?
  • Skal deltagere ha mulighet til å ringe inn til studio?
  • Trenger deltagerene å ha mulighet for lytting?
  • Hvor stort er budsjettet?

La oss ta for oss en og en av disse..

Deltagere

Spørsmålet om deltagere starter med noe så enkelt som: skal du i hele tatt ha deltagere, eller skal du ha et one-man-show? Én person er det aller enkleste tekniske oppsettet. Bruk en dedikert opptaker eller koble en mikrofon til en pc, last ned et innspillingsverktøy og vipps er dine egne tanker og ideer på lufta. Det blir litt vanskeligere idet du faktisk skal ha deltagere i et studio, men det lar seg alltids løses. Det aller vanligste oppsettet er å ha én deltager ( i tillegg til deg selv), men stort sett er det ikke noe mer komplisert å ha opptil fire. Vi kommer mer tilbake til teknisk oppsett senere. Men i bunn og grunn er det bare å ta et grunnleggende oppsett for én, og utvide dette til fire ved innkjøp av 4x deler av utstyrspakken. Med mindre du er HELT SIKKER på formatet ditt og at det aldri vil forandre seg, bør du allerede fra starten av ta høyde for at grunnpakken skal kunne støtte flere deltagere.


Mobilitet

Det å ha et fast oppsatt studio er helt fint om du alltid kan basere deg på at deltagerene kommer til deg. Her kan du også gå for litt rimeligere utstyr som kan fastmonteres, og kan ta så stor plass du selv har til rådighet. I mange tilfeller må man basere seg på at man må ta opptaket på ulike lokasjoner. I slike tilfeller må man basere seg på et oppsett som tåler å bli fraktet og som har en grei oppkoblingstid og tar lite plass både som nedpakket men også som ferdig rigget. Du vet ikke alltid hvor mye plass man har til rådighet på lokasjon. Med mobilitet er det uansett praktisk å basere seg på at man har tilgang på strøm!


Opptak ute i felt?

Om du enten skal basere deg på å gjøre opptak i felt uten strømtilkobling, eller bare vil ta hensyn til at det kan oppstå, så må du vurdere type utstyr du tar med deg ut. Om det er en fast situasjon så bør du satse på høy kvalitet, og også en ekstra dyr pakke som sikrer opptak via batteri. Det er noen plusser og minus her man selv kan veie opp, og man trenger muligens ikke like stor pakke som man ville valgt om man hadde strømtilkobling. Dersom du bare skal ha en one-off ute innimellom engang, så er det helt greit å gjøre dette så enkelt du klarer. Bare husk at om det er altfor stor kontrast på kvaliteten til det du vanligvis har, så vil dine lyttere absolutt legge merke til dette. Er innholdet bra nok så har de som oftest forståelse for dette. Du velger selv hvor du vil legge denne terskelen.


Post-produksjon?

Om du selv er produsenten eller gir dette fra deg til en mer erfaren person, må det uansett gjøres en form for etterarbeid på produksjonen. Om det så bare er å kutte i start og slutt så er det alltid noe som må gjøres. Det mest vanlige arbeidet er å kjøre korrigering av volum (komprimering/normalisering), legge på jingler og eventuelle lydeffekter, og eventuelt legge inn reklamespotter. Masterfilen din «må» uansett kjøres gjennom et verktøy før den havner på lufta. Jeg sier «må» her siden det absolutt ikke er et krav for iTunes eller Spotify, men det er absolutt en veldig god praksis å ha. Noen gang sett på tv hvor en reklamespot er 40x høyere enn programmet du så på? hvordan føltes det for deg? Vil du gi lytterne dine like mye irritasjon?

Dette er nok kanskje den mest kompliserte oppgaven i det å lage podcasten. Her bør du benytte programvare som er spesialisert for dette (se lengre ned), og også ha en generell forståelse av lyd. Her ligger det en jobb som må gjøres, og må gjøres riktig. Det er vel å merke et lass med guides på nettet om akkurat dette og må ikke virke for avskrekkende. Alt kan læres, men bør ikke tas altfor lett på heller. Noe må som nevnt gjøres uansett, men det er spesielt om det dukker opp et problem i innspillingen at man må ha mer ekspertise for å redde materialet. Vind? skurring i lyden? svak lyd? #fixitinpost


Publisering

Hva enn du velger å produsere, så må det ut! Du har kanskje en blogg, et intranett for bedriften, nettside e.l. så må man uansett legges en plass som folk finner det. Dette er heldigvis ikke den tyngste jobben. Vanligste her er at man hoster dette på en server (ala nettsider), også peker man denne filen til en podcastleverandør som f.eks Apple iTunes. (Om du tilfeldigvis tilhører en utdanningsinstitusjon så kan Apple også hoste filene dine via iTunes U. ) Et tips her er egentlig bare å legge den på så mange podcastplattformer man orker. Spotify, iTunes, Google podcast, TuneIn.. Etter dette behøver du egentlig ikke gjøre så fryktelig mye. Man kan embedde de på bloggen/intranettet osv, men vil si det beste er å la de faktisk abonnere på den i de ulike klientene for å ta vare på de som faste lyttere.


Innringere?

Innimellom kan det være vanskelig å få samlet alle i studio. Eller kanskje du baserer deg på å sitte alene hjemme og alle deltagerene over nett. Uansett så må du da ta høyde for at de på en eller annen måte skal kunne bli tatt opp. Dette kan gjøres elegant ved å bruke lydmixere som er laget for nettop dette, eller man kan trikse det til med en PC og typ Skype. Om man bruker Skype eller vanlig mobil så er det ikke alltid kvaliteten er så topp i din ende, og man ender opp med høy kvalitet på din egen stemme, og noe vanskelig å høre den du intervjuer (som i de fleste tilfellene er den personen du faktisk er mest interessert i å høre på). Her kan man, om mulig, prøve å få gjort et eget opptak også i den andre enden før den kjøres gjennom alle komprimeringsverktøyene som må til for å kunne fungere live. I etterarbeidet så syr man dette sammen slik at det er lik kvalitet i begge ender. Her er man vel å merke avhengig av at begge parter vet hva de driver med, og egner seg sjeldent til et gjesteintervju, men heller om de er en co-hosting rolle hvor to programledere sitter på hver sin lokasjon. Dersom det er snakk om en innringer til studio hvor det er flere deltagere som skal ha sin egen reaksjon og diskusjon, og gjerne da også tilbake til innringeren, må det legges opp til dette i en dedikert lydmixer (se under).


Lytting

Dette er mer en problemstilling blant de som er vant med å sitte i et faktisk radiostudio. Det at hver deltager har sitt eget headset for å enkelt høre hva alle sier, gir en bedre flyt i programmet, og de hører selv om de er for langt unna mikrofonen osv. Det muliggjør også for innringere som i punktet over hvor de enkelt kan lytte til ulike lydkilder. Det å gi hver deltager lytting er ikke et krav. Jeg vil absolutt anbefale at produsent/ programleder har på seg headset, men ikke nødvendigvis at alle i panelet har det. Dette er ikke veldig komplisert å legge til rette for, men krever litt utstyr, og gjør at feltopptak uten strøm blir noe vanskeligere.


Budsjett

Det å lage en podcast er ikke gratis. Det koster investeringsmidler i utstyr, og i tid. Tid til både planlegging, selve produksjonen, etterarbeidet og markedsføring. Ikke begi deg ut på dette uten å ta et regnskap på hvor mye det koster bedriften eller deg selv, men husk å aldri undervurder verdien i godt innhold! Er det én ting som er viktig i dagens økosystem så er det content og synlighet, og jeg mener dette veier veldig opp for både tidsbruk og investeringer. Husk at også content man bruker tid på, vil kunne lyttes på «i all fremtid» og potensielt ha en uendelig betydningsverdi for bandet. Som med all content så må man også veie opp ferskvare og produksjoner som er like gode flere år etter publiseringsdatoen. Vit hva du går inn i og gjør det du kan for å få mest mulig ut av både tid- og pengebruken.

Hva skal jeg kjøpe?

Alternativ 1: Kun deg selv? skal muligens ha mulighet for en innringer? Gå for opptak på PC med en god mikrofon (f.eks AT2020 USB+) og et software som lar deg ta opp, og redigere (f.eks Adobe audition). Eksporter filen som mp3, finn en webhosting (f.eks SoundCloud), og velg en eller flere podcast leverandører (iTunes) for å dele RSS-feeden fra webhostingen.

  • PC/Mac (gjetter på du har en du kan bruke)
  • Adobe Audition for 236,- per mnd (evt Audacity – gratis)
  • Audio Technica AT2020 USB+ for 1.300,-

Alternativ2: Studio for flere deltagere? Og du vet du har tilgang på strøm? Her blir det plutselig litt mer komplisert. Mitt tips er å legge opp til en lydmixer som både er laget for flere deltagere, gjør opptak internt, er allerede egne utganger for lytting, og støtter oppringing fra eksterne. (Denne fra Røde: RØDE Caster Pro som har kapasitet til totalt fire mikrofoner. Én programleder og tre gjester) Koble på det antallet mikrofoner du trenger (eks. AT2020) og samme antall headset for lytting (eks. ATH-M50X). Som med alt1 redigerer du opptaket i Adobe Audition, eksporterer som mp3, legger det på en webhosting (eg. Soundcloud), og dytt RSS-filen til f.eks iTunes og Spotify. For mobilitet så er dette også lite nok til å klare få alt nedi en bag.

  • RØDE Caster Pro for 6.800,-
  • Adobe Audition for 236,- per mnd (evt Audacity – gratis)
  • 4x Audio Technica ATH-M50X for 1.100,- per stk
  • 4x Audio Technica AT2020 for 1.000,- per stk
  • 4x XLR kabel for 100,- per stk
  • 4x Lavt mikrofonstativ for 300,- per stk

Alternativ 3: Felt-opptak. Dette skiller seg ikke SÅ mye fra alt2, men her må du gå for en enklere opptaker (eks Zoom H6), du kan bruke samme mikrofonene ( AT2020), men for å få koblet på headset så trenger du en fordeler som fungerer med batteri (eks. ), evt bare droppe headset for deltagerene. Som med alt1 redigerer du opptaket i Adobe Audition, eksporterer som mp3, legger det på en webhosting (eg. Soundcloud), og dytt RSS-filen til f.eks iTunes og Spotify. For mobilitet så er dette betydelig lite og enkelt å få nedi en bag.

  • Adobe Audition for 236,- per mnd (evt Audacity – gratis)
  • Zoom H6 for 2.800,-
  • Rolls HA204p for $99
  • 4x Audio Technica ATH-M50X for 1.100,- per stk
  • 4x Audio Technica AT2020 for1.000,- per stk
  • 4x XLR kabel for 100,- per stk
  • 4x Lavt mikrofonstativ for 300,- per stk

Puh!.. mye informasjon, mye teknisk utstyr og mange priser å forholde seg til.. Igjen, alle sine prosjekter er ulike og har ulikt behov. Ikke noe problem å mix/matche litt i utstyrslista, eller å bytte ut med ting du allerede har eller liker bedre, men bare tenk på hvilke funksjoner de skal dekke, både nå og i fremtiden. Har du noe spørsmål? Noen problemområder du møter på i form av teknisk produksjon eller publiseringsfeil? Ta gjerne kontakt så skal jeg nok alltids prøve å hjelpe.