Prosjekter

Prosjektlogg: restaurant Kontrast

31 Jan , 2016   Video

Har sammen med Kristian Skogen i de siste månedene jobbet med å lage en film for restaurant Kontrast i Oslo. Filmen er skutt over flere opptaksdager på primært to lokasjoner på Østlandet. Skal gå litt igjennom hvordan vi har løst dette oppdraget, og hvilket utstyr vi har brukt både under produksjonen og i post.

Update 24.2.16: Kontrast ble idag belønnet med en Michelinstjerne! 

Pre-produksjon

Kristian startet samtaler med Mikael fra Kontrast i september/oktober og bestemte oss fort for hva vi ønsket å ha med i filmen. Kontrast har et unikt fokus på sesongbaserte lokale råvarer, og var veldig viktig for Mikael å poengtere dette. Vi valgte derfor å dele opp filmen i to deler; ute i felt fra en av de mange gårdene som leverer råvarer til Kontrast, og en del inne på selve restauranten mens selve rettene ferdigstilles.

 

Dag 1: Ute i felt på Hvaler

Vi hadde lenge et ønske om å fokusere mest på grønnsaker, men siden det nå allerede var midten av oktober begynte tiden å renne litt ut for innhøstingen av de fleste råvarene. Mikael plukket ut en av hans faste leverandører nede ved Skjærhalden som fortsatt hadde noen rotgrønnsaker igjen, samt noe dyr som kunne være fine å vise frem. Det er både Kristian og jeg som er fotografer på dette oppdraget, og vi hadde med hvert vårt kit.

Primært er dette filmet med Canon C300 og Blackmagic Cinema camera. Det er i tillegg benyttet et Blackmagic Pocket på en DJI Ronin for ekstra stabiliserte bilder, og et GoPro4 Black i en DJI drone for overblikksbildet. Vi hadde ikke laget noe storyboard eller lignende for dette oppdraget, men vi hadde planlagt løst om hva vi absolutt måtte ha med og hva vi ellers ønsket å filme. Utenom dette var mye tatt på sparket. Med ganske effektivt bruk av tid ble vi ferdige med feltfilmingen på 3 timer, selvom vi sikkert kunne ønsket å brukt noen timer til.

FullSizeRender

Dag 2: Interiørscener i restaurant Kontrast

I slutten av oktober fant vi en tid hvor det var mulig å få filmet litt i selve restauranten. Her var det viktig å ha restauranten helt for oss selv sammen med Mikael, og fokusere på hvordan han klargjør råvarene før alt settes sammen til pene smakfulle retter. Kristian og jeg deler fortsatt på fotojobben, men har har vi byttet ut litt av kamerakitet. På dette oppdraget brukte vi Canon C300 og Sony A7S. Sonykameraet vekslet litt med å være på en DJI Ronin og en Edelkrone SliderPlus.

Valget om å bytte ut Blackmagic cinema med A7S ble tatt pga mørkt lokale. Blackmagic har aldri vært spesielt gode på høy iso, og faller fort fra hverandre om du bare kommer opp i 800 iso. A7S derimot er et kamera som er spesielt egnet til dette, og hjelper også på at dette også har en fullformat bildebrikke slik at vi kunne både levere pene vidvinkelbilder fra restauranten, pluss nydelige DOF-nærbilder av råvarene og maten.

Viktig å huske på at restauranten ikke var stengt denne dagen, og man kan se mot slutten av filmen at de andre kokkene kommer for å preppe til dagens servering. Vi valgte også å fokusere på dette da det det er viktig å få frem at det ikke er kun én mann som driver restauranten, men samarbeidet mellom alle. Meste av skuddene fra restauranten med A7S er filmen i 50fps i 1080p for å gi en slowmotion effekt.

IMG_6529

Dag 3: Pickups og avslutning på Kontrast

Etter å ha brukt litt tid i postproduksjon og forsøkt satt sammen alt til en sekvens, så vi at det manglet noe bilder av bl.a. en ferdig dekket restaurant som er klar til å ta imot gjester. Vi har tidligere i filmen vist hvordan en tom restaurant ser ut på morgenen, men Mikael ønsket også å få den presentert slik den ser ut for besøkende i åpningstiden. Vi tok derfor på nytt turen ned til restauranten for å filme noen ekstra pene sliderbilder av en dekket restaurant, og resultatet av disse tre bildene gir absolutt et ekstra høyt kvalitetspreg over sluttresultatet! Vi brukte igjen A7S sammen med Edelkrone slideren til disse opptakene.

Vi hadde også glemt en veldig viktig ting; avslutningen! Vi brukte her den samme slideren sammen med en Blackmagic Pocket for å ta det siste avslutningsbildet med Mikael foran vinhylla. Tips: her hadde nok et storyboard hjulpet oss slik at vi lettere kunne sett hva vi manglet når vi var på location.

kontrast_textv11_25 kopi

Skjermbilde 2016-01-30 kl. 18.53.10 kopi

Dag 4: Voice

Voice av Mikael ble tatt på lydstudioet til Høgskolen i Oslo og Akershus som er rigget klart til slike type oppdrag, og satte et profesjonell preg på siste innspurt av innspillingen. Voicen skulle kjøre samtidig med et musikkspor, men uansett greit å få denne så tydelig og ren som mulig.

 

Post-produksjon

Filmen ble i flere sesjoner klippet av Kristian og meg (mest Kristian) i Adobe Premiere, lydetterarbeid og teksting ble gjort i Final Cut Pro X, og fargekorrigering ble gjort i Davinci Resolve (ta kontakt med Kristian om du trenger en god colorgrader!)

 

IMG_6471

, ,

By



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *