Film

Lagringsrutine i postproduksjon

16 Jan , 2016  

Alle som jobber med rådatafiler har sin rutine på hvordan man jobber med og arkiverer filer for bruk i filmproduksjoner. Det er spesielt nyttig å planlegge en god rutine om du må være din egen DIT, men også dersom du har et håp om å både miste minst mulig materiale når noe går galt, og evt komme kjapt nok tilbake til redigeringen. Her er en gjennomgang av hvordan jeg behandler filene både før, under og etter postproduksjonen.

  1. Enten om man har filmet det selv, eller får data overlevert fra andre fotografer, handler det om å få materialet inn på et trygt sted, og duplikere det minst to plasser. Jeg starter med å kopiere råmaterialet inn på et eksternt raid.
  2. Strukturer mappen på en forståelig måte. (se bildet nedenfor). Mappen får et navn ala “prosjektnavn_dato”. eks “SAPmobildata_311014”. Deretter oppretter jeg mappen “råmateriale” som igjen får mappene “audio”, “gfx” og “dagX”. I “dag” mappene nevner jeg gjerne location, også legger jeg inn navn på kameraene (evt fotografene som filmet) som ble brukt i undermapper. Råmaterialet fra kameraene havner tilslutt inn her.
    Screen Shot 2016-01-16 at 15.21.31
  3. Etter dette er ferdig, lagrer jeg en kopi av denne mappen på et NAS. Grunnen til at jeg har både et NAS og et raid, er pga ulik bruksmønster. NAS er satt opp til å gjøre backup med speiling (raid1). Dette gjør den veldig treg, men har ekstra lag på sikkerheten i arkiveringen. Det andre eksterne raidet er det jeg jobber fra. Det er et stripe-raid (raid0) som kun er laget for å gi veldig kjapp ytelse. Man kan jobbe fra de fleste disker, men er spesielt når du skal begynne med multicam, 4K og evt RAW at du må over på en raskere løsning.
  4. Nå er jeg klar for å begynne loggingen i et NLE. For min del bruker jeg FCPX. Jeg starter med å opprette et nytt library, og lagrer dette på rotet til prosjektmappa (SAPmobildata_311014).
  5. Dobbeltsjekk at FCPX gjør en autobackup av prosjektet ditt. Dette er en liten fil som blir lagret i %User/Movies/Finalcutbackups.
    Screen Shot 2016-01-16 at 15.37.21
  6. Jeg importerer veldig sjeldent filer inn i dette biblioteket, men jeg refererer til de. Det er kun om jeg har motatt AVCHD eller andre filtyper som må konverteres at jeg importerer dette inn i bibliotekfilen min.
  7. Etter jeg har logget ferdig og redigert litt, eksporterer jeg også alle previews til den samme rotmappen.
  8. På slutten av hver dag flytter jeg over library-filen fra raidet til NAS, og evt også kopi av alle nye filmopptak.
  9. Etter prosjektet er ferdig, lagrer jeg masteren i prosjektmappen, sletter alle previews, flytter over til NAS, og sletter fra raidet. (På raidet skal det kun være aktive prosjekter) Skal sies at jeg gir det alltid en grace-tid på rundt en måned da det er veldig vanlig at kunder ombestemmer seg og ønsker en liten ekstra finpuss på en detalj.

Det hender derimot at noe kan gå galt når man redigerer. Dersom f.eks raidet ryker, vet jeg at jeg har alt av råfiler på NAS. Her ligger også gårsdagens prosjektfil, og man kan også bruke backupfilen som ligger lokalt på maskinen til å bygge opp igjen de siste timenes arbeid. Jeg har også en TimeMachine som tar kopi av den lokale maskinen slik at jeg kan gjenopprette systemet dersom det skjer noe feil her.

Et siste tips er å alltid dobbeltsjekke at du har kopi av råmateriale MINST to plasser før du sletter minnekortet! Min praksis er å ikke formatere minnekort før jeg klargjør utstyret til neste oppdrag.

Om du lurer på hva hardware jeg bruker til redigering og lagring, så sjekk denne posten (2015).

lagring

, , ,

By



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *