Det er alltid litt vrient å sette seg inn i nye programmer. Profesjonelle klippere som har brukt Apple sine FCP-program, har i en årrekke vært kjent med en viss standard og en lettere forbedring fra version til version. Det er først nå i version 10 at vi ser en markant forskjell og en helt ny arbeidsflyt å sette seg inn i. Dette er en introduksjon i FCPX for tidligere FCP brukere.
Når jeg først skulle begynne leke meg med Apples nye flaggskip, forventet jeg som mange andre en viss likhet i måten man arbeider og hvor de kjente verktøyene lå. FCPX bør i alles øye sees på som et helt nytt produkt, som kun bærer en viss likhet med tidligere redigeringsprogram fra Apple. FCPX er bygd opp fra grunn av for å støtte nye teknologier og en nye standarder i dagens og fremtidens mediehverdag.
Final Cut Pro X Tips (from a Final Cut Pro 7 Editor)
For å kjapt komme inn i hvor i FCPX de vekjente verktøyene og funksjonene fra FCP ligger, vil jeg anbefale å ta en kikk på denne guiden fra Richard Taylor: http://fcpx.tv/tips.html
Migrere fra FCP7 til FCPX
FØR man går over til FCPX, kan det være greit å ta en kikk på denen artikkelen for å forberede både maskinen og degselv på hva som eventuelt ikke vil fungere i den nye versionen.
http://chrisduke.tv/1127/final-cut-pro-x-migration-final-cut-studio-fcp7-users
NB! Anbefaler å gjøre alle gamle prosjekter ferdige før man går over til FCPX. Gamle FCP7 prosjektfiler vil ikke fungere i FCPX!
Spesifike veiledninger
Har samlet noen korte veiledninger som jeg har funnet hjelpsomme i min overgang:
3-point edit (Hvordan gjøre gammelt triks i nytt program)
Smart collection (Automatisk meta-tag for kontroll over arkiv)
Multi-cam (En av mange måter å gjøre multi-cam, før det er offesiell støtte)
GPU eksport (Bruk kraften til skjermkortet for hurtig eksportering)
Farge-gradering (Hvordan bruke den innebygde graderingsmuligheten)